Haid tidak teratur ? Apakah faktor-faktor dan punca-puncanya....

 Assalamualaikum dan salam Aidilfitri semua....hari yang ke 23 syawal...masih dalam mood raya kita...hehehe.Promosi GLA complex shaklee juga masih berlangsung , dengan pembelian 6 botol GLA , anda akan dapat free sebotol lagi...best kan...cakap pasal GLA , banyak rahsia GLA complex shaklee ni tau....tau kan....mesti la tau, sebab anda yang dah cuba mesti cakap terbaekk, power , super power....hahaha...tu yang customer saya selalu cakap la kan....hari ni nak cerita sikit pasal haid tidak teratur , harap perkongsian ni sedikit sebanyak dapat membantu anda yang mengalaminya   :)

 

 Faktor-faktor dan punca haid tidak teratur :

 

1. Kegemukan - berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid

 

 2. Kehamilan - haid tidak akan datang sekiranya anda positif hamil.Ini kerana ovum yang di keluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah di senyawakan.

 

 3. Berlebihan hormon prolaktin - hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya.

 

 4. Terlalu kurus - tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh menganggu kitaran haid anda. Oleh itu , anda haruslah mempunyai berat badan yang sihat dan seimbang.

 

 5. Masalah kesihatan - sakit secara tiba-tiba seperti demam , selsema , ataupun penyakit yang memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus menganggu kitaran haid.

 

 6. Menopaus - ia berlaku kepada wanita yang berusia lewat 40 an.pada kebanyakkan kes , haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku.

 

7. Pencegah hamil  - pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid.Terdapat sesetengah wanita yang tidak di datangi haid sepanjang menggunakan implanon.

 

 8. Tekanan @ stress - stress atau tekanan dalam bentuk fizikal dan mental samaada dari tempat kerja atau kehidupan seharian mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid seseorang.

 

 9. Penyusuan badan - sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif , hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi.Terdapat sesetengah ibu menyusu yang langsung tidak di datangi haid sehingga 1-2 tahun lamanya.

 

 10. Tersilap pengiraan - 40% wanita di dapati gagal mengingati tarikh hari pertama LMP mereka.Jumlah hari dalam kitaran haid mereka juga tidak tepat antara 28-35 hari.Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai 'hari subur' dan kesilapan menjangka kedatangan haid yang seterusnya.

 

 11. Masalah Tyroid - hormon yang di rembeskan oleh tyroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita.

 

 12. Ubat-ubatan - jamu tradisional , ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita.

 

Bagaimana supplement shaklee mampu membantu wanita yang mempunyai kitaran haid tidak teratur.....

 

Gla Complex berfungsi menstabilkan hormon dan sangat baik di ambil oleh wanita , ia menjaga dalaman dan kesannya sangat baik.Dengan  bahan asasnya minyak bunga Borage , minyak biji bunga matahari serta vitamin E semulajadi.

 

Rahsia GLA Complex Shaklee....

  •  membantu mengawal dan mengatur kitaran haid

  •  membantu meningkatkan kesuburan

  •  melegakan pms (sindrom pra-haid)

  •  membantu dalam menangani menopos

  •  menguatkan kuku dan rambut

  •  menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri

  •  membantu menangani ekzema

  •  melegakan simptom akibat artritis reumatoid

  •  mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri

  •  menguatkan imuniti tubuh

  •  memperlahankan proses penuaan

  •  mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung

  •  mengawal kencing manis dan darah tinggi

  •  mengawal kelesterol

  •  mengawal fungsi saraf

 

 

Pelbagai khasiat GLA Complex....jangan lepaskan peluang sementara promosi gla sedang berlangsung ogos ini...buy 6 free 1...untuk info lebih lanjut terus hubungi saya ye...  :)

 zila yunus  017- 759 8446 ( sms/whatsapp)

 fb : zila yunus

 fb page : Rahsia Ibu dan Anak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment