Kolesterol tinggi dalam darah -wajib baca -

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...


 


Kolesterol tinggi dalam darah dan bagaimana cara  cara untuk mengetahui yang anda mengalami gejala kolesterol tinggi dalam darah. Penyakit ini boleh di kesan melalui ujian darah kita. Caranya ialah anda perlu pergi berjumpa doktor untuk mengetahui adakah anda menghidap penyakit ini ataupun tidak.

Apabila kolesterol tidak dapat di kawal , akhirnya ia akan menjadi plak di dinding arteri manusia. Jika tidak di rawat ia boleh mengancam nyawa dan berlaku pelbagai masalah kesihatan yang lain.



 Berikut adalah ciri-ciri kolesterol tinggi dalam darah ialah:

 ==============================================



 1. Rasa berat di tengkuk hingga rasa sengal di bahu.
Sebahagian besar orang merasakan berat di kepala dan sakit-sakit sebagai gejala        awal.Gejala ini muncul akibat kurangnya oksigen.

 2. Cepat mengantuk.
Terutama apabila kadarnya sudah terlalu tinggi.Contohnya, trigliserida yang normalnya di bawah 200mg atau 500mg , ada yang sampai 600 - 700mg itu kebiasaannya akan mengantuk.Hal ini biasanya terjadi kerans kurangnya pengaliran oksigen ke otak akibat pembuluh darah yang menyempit kerana adanya timbunan lemak akibat kolesterol.


3. Kesemutan.
Keadaan ini terjadi kerana darahnya agak pekat. Kadar kolesterol yang tinggi menyebabkan aliran darah menjadi pekat sehingga oksigen menjadi kurang.


4. Timbunan lemak di atas kelopak mata.
Secara klinikal ada beberapa hal yang boleh di jadikan petunjuk awal seseorang mengalami kolesterol yang tinggi , iaitu adanya timbunan lemak di atas kelopak mata. Biasa timbunan ini mengandungi kadar trigliserida (molekul asam lemak) yang tinggi.

5. Mudah letih.
Ketika plak terbentuk di dinding arteri , ia boleh menyebabkan keadaan seperti arherosclerosis , penyakit jantung koroner (PJK) dan penyakit mikrovaskular koroner atau caronary microvascular disease (CMD) . Keadaan seperti inilah yang  menyebabkan badan terasa mudah letih.

6. Sering sakit kepala.
Ini kerana kolesterol yang tinggi dalam darah menyebabkan terjadinya penimbunan plak-plak di pembuluh darah arteri sehingga menyebabkan terjadinya artherosclerosis. Keadaan ini membuat arteri akan menyempit dan membuat aliran darah ke kepala dan otak berkurang.

7. Kaki bengkak.
Kaki merupakan organ tubuh yang paling jauh dari jantung . Ketika pembuluh darah menyempit dan pengaliran oksigen berkurang , maka tentu saja kaki adalah yang paling sedikit mendapat darah.Keadaan ini menyebabkan kaki terlihat membengkak . Keadaan ini hampir sama dengan ketika anda terlalu lama duduk ketika perjalanan jarak jauh.

 Rawatan yang boleh di lakukan ialah :

 ==============================

 1. Amalan gaya hidup sihat membantu merawat kolesterol tinggi. Ia juga boleh membantu untuk mencegah pembentukkan plak berbahaya dalam arteri.

2. Senaman yang kerap.

3. Elakkan makanan fast food , air berkarbonat , atau makanan yang tinggi lemak tepu.

4. Elakkan pengambilan alkohol.

5. Berhenti merokok.

6. Amalkan diet yang sihat , yang kaya dengan bijirin penuh dan serat semulajadi.

7. 6-8 jam tidur satu malam.

8. Banyakkan minum air kosong.

9. Ikut piramid makanan yang telah di sediakan oleh kementerian kesihatan.

10.Mengambil vitamin PHYTOCOL - ST Shaklee.


Memperkenalkan PHYTOCOL - ST shaklee

=================================
 Pilihan sihat dengan 2000mg Fitosterol setiap hari.

PHYTOCOL-ST shaklee adalah formulasi proprietari yang berasaskan bahan-bahan yang telah terbukti secara klinikal berkesan untuk penyekatan penyerapan kolesterol dan merendahkan paras kolesterol LDL.




Anda yang mengalami ciri ciri gejala kolesterol tinggi , berminat mendapatkan produk shaklee , bolehlah terus menghubungi saya , pengedar shaklee yang sah.
Tel /sms /whatsapp : 017 - 759 8446
 Fb  : Zila Yunus
 Fb page : Rahsia Ibu Dan Anak (Ridas)

"Jagalah Allah , Allah pasti menjagamu "














































































No comments:

Post a Comment