Tiroid bukan sekadar bengkak pada leher


Setiap kali kita sebut penyakit tiroid, kita selalu menggambarkan keadaan pesakit tiroid itu ada bengkak di lehernya dan bertubuh yang kurus.Tetapi, tidak semua pesakit tiroid menonjolkan ciri ciri bengkak di leher.

Paling ketara ialah pesakit tiroid selalunya mengalami masalah menggeletar, kuat makan, panas, cepat berpeluh dan mudah marah.

Apakah yang menyebabkan tiroid dan adakah hanya bengkak di leher menunjukkan seseorang itu berpenyakit tiroid dan harus di bedah.Hipertiroid da hipotirod ialah penyakit yang paling kerap dialami , terutama wanita berusia 20 tahun ke atas.

Apakah hipertiroid?


Kadar hormon tiroid yang berlebihan dan terlalu aktif di kenali sebagai hipertiroid Hipertiroid selalunya berpunca daripada penyakit auto imun. Badan manusia menghasilkan antibodi yang mampu merangsang kelenjar tiriod.Hipertiroid berlaku apabila kelenjar tiroid berfungsi terlalu aktif dan menghasilkan hormon tiroksin yang terlalu banyak.


Apakah simptom hipertiroid?

  • selera makan semakin bertambah
  • berat badan mula menurun
  •  Kerap membuang air besar
  •  mudah marah
  • menggeletar jari tangan
  • berdebar debar 
  • terasa panas
  • sering berpeluh
  • mata terjojol 
  • penglihatan terjejas kerana saraf mata tertekan
  • kelainan pada jari tangan dan kulit pada depan betis
  • lumpuh kaki, terutama di kakangan lelaki




Rawatan untuk hipertiroid ialah melalui pengambilan ubat ubatan .Ada juga pesakit yang diberikan radioaktif iodin , terutama bagi kes multi nodular goiter dan adenoma toksid tetapi amat jarang yang perlu menjalani pembedahan.Bagaimanapun, jika tiroid menimbulkan masalah kepada saluran makan dan pernafasan dan atas permintaan pesakit bagi tujuan kosmetik.

Apakah hipotiroid?


Hipotiroid pula di sebabkan oleh Hashimoto Desease, iaitu penyakit auto imun dan selepas seseorang menjalani sesuatu pembedahan pembuangan tiriod atau mengambil radioaktif iodin.Hipotiroid berlaku apabila kelenjar tiroid tidak berfungsi dengan baik dan hormon tiroid tidak dapat di hasilkan secukupnya.

Apakah simptom hipotiroid ?



  •  pesakit menjadi gemuk
  • badan mereka sering terasa sejuk 
  • malas 
  • kuat tidur 
  • lembap 
  • ingatan terganggu
  • kaki membengkak
Boleh merosakkan jantung jika tidak mendapat rawatan segera.pesakit hipotiroid senang dirawat tetapi mereka terpaksa mengambil tiroksin seumur hidup.Hormon ini selamat dan dan tiada kesan sampingan.


Bagaimana Vitamin shaklee dapat membantu
Untuk pesakit Hipertiroid ?
Membekalkan tenaga berkekalan dengan protein berasaskan tumbuhan yang berkualiti tinggi

Kandungan rendah lemak bukan GMO (Genetically Modified Organism) iaitu tidak merubah kandungan genetik organismanya, dan lengkap dengan protein yang mengandungi sembilan asid amino penting ini sesuai untuk seisi keluarga. Bagi setiap satu hidangan Energizing Soy Protein Shaklee memberikan kandungan14 gram soya protein yang diperlukan oleh hati yang sihat.
-Mengandungi unsur-unsur estrogen 
-Kajian mendapati estogen boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid dan seterusnya menghalang hormon tiroid dalam badan.
 
-Ia amat berguna kepada pesakit tiroid yang terlebih hormon tiroid dalam badan.
 
-Boleh menyebabkan kekurangan rembesan hormon tiroid jadi tidak sesuai untuk pesakit hipotiroidisme (kekurangan hormon tiroid)

Untuk pesakit Hipotiroid pula


1) Vita-Lea® Iron Formula – Multivitamin & Multimineral


Multi yang Hebat
Makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki. Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Mengandungi lebih nutrien, tenaga dan perlindungan
Pakar kesihatan mencadangkan semua orang dewasa mengambil makanan tambahan harian bagi menyokong kesihatan secara menyeluruh. Walau bagaimanapun, pengambilan makanan tambahan biasa menyebabkan tubuh mendapat nutrisi yang tidak seimbang. Vita-Lea adalah formulasi premium yang disokong oleh tujuh kajian klinikal serta turut menggabungkan ramuan-ramuan terbaik dan kualiti yang luar biasa.
Penggunaan harian, Vita-Lea boleh:
  •   Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh
  • Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata
  • Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi
  • Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas
Siapa yang perlukan Vita-Lea?
Secara umumnya Vita-Lea amat bagus untuk dimakan oleh setiap orang. Ini kerana kandungan Vitamin di dalam Vita-Lea yang merangkumi hampir seluruh badan. Antara vitamin yang terdapat dalam Vita-Lea:
Vitamin D – Menyokong penyerapan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat
Beta Karotena – Meningkatkan kesihatan mata, kulit dan sistem imunisasi

Vitamin E – Menyokong kesihatan sekular dan meningkatkan kesihatan hati, usus dan fungsi imunisasi*
Kalsium – Menyokong kekuatan tulang, pengaliran urat saraf dan otot-otot
Boron – Membantu dalam metabolisma Vitamin D dan mineral yang terbabit dalam perkembangan tulang*
Magnesium – Menyokong kekuatan tulang, fungsi otot dan membantu dalam mengekalkan tekanan darah normal dan denyutan jantung
Biotin – Membantu badan menghasilkan tenaga dari protein dan lemak
Lain-lain – Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, warna dan bahan pengawet
2) Vita E Complex
KELEBIHAN GRAPE SEED EXTRACT :-
  • Mengikut… kajian saintifik Minyak Biji Anggur terbukti amat berkesan untuk membantu mengatasi masalah KANSER serta amat baik untuk awet muda dan memelihara kecantikan badan jika mengamalkn secara konsisten.
  • Grape Seed Extract juga terbukti berkesan untuk menguatkan system imun badan, menurunkan paras kolestrol, menghalang pembentukan darah beku, melegakan masalah berpunca daripada urat timbul, serta merencat pembengkakan dan keradangan.
KENAPA GRAPE SEED OIL?
  1. Sebabnya dalam Minyak Biji Anggur terdapat Oligomeric Proantho Cyanidin(OPC) yang lebih tulin berbanding kumpulan fitonutrien yang lain.
  2. OPC pula merupakan anti pengoksidaan yang paling berkesan dan mampu melindungi tisu-tisu daripada pelbagai kecederaan pengosidaan.
  3. OPC (Oligomerc Procyanidolic Complexes) iaitu unsur aktif ekstrak biji anggur adalah 50x lebih kuat dari Vitamin E dan 20x lebih kuat dari Vitamin C
  4. OPC berfungsi memusnahkan ‘radikal bebas’ yang boleh memusnahkan badan manusia. Dalam erti kata lain, OPC inilah yang bertindak MEMBANTU MENGATASI MASALAH KANSER bagi mereka yang sedang mengalami masalah penyakit kanser atau bertindak sebagai benteng daripada serangan penyakit yang ditakuti itu.
  5. Di samping itu, OPC yang amat kaya dengan protein terutamanya kalogen serta lebih kuat dari Vitamin E (50 kali ganda) dan C (20 kali ganda) menjadikannya sebagai makanan yang paling baik terhadap pembentukan sel dan tisu.
  6. Sekaligus ia juga baik untuk AWET MUDA dan tentunya sangat baik untuk memelihara KECANTIKAN.
  7. Selain daripada kehebatan Minyak Biji Anggur dari sudut kajian saintifiknya, kelebihan anggur juga turut termuat di dalam At-Tibb An Nabawi (Perubatan Nabi), yang menyatakan bahawa anggur adalah sebaik-baik buah dan yang paling banyak manfaatnya.
  8. Ianya berfungsi sebagai buah, minuman dan juga ubat. Tidak hairanlah jika di dalam Al-Quran disebut sebanyak 11 tempat mengenai buah anggur.
Jika anda pesakit tiriod , atau mungkin juga ahli keluarga anda, adik beradik, saudara mara atau sahabat handai anda yang mempunyai simptom simptom tiroid,  anda boleh hubungi saya ye.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi : 017- 759 8446 
(sms/whatsapp/wechat) (zila yunus)







































1 comment: