Tiroid dan Vitamin E

Kesihatan Tiroid dan Vitamin E


Kelenjar Tiroid Tak Berfungsi   


Gejala leher depan bengkak, selalu menggeletar, kuat makan, panas, cepat berpeluh dan mudah marah antara tanda seseorang itu mengalami masalah kelenjar tiroid.



Masalah kelenjar tiroid tidak berhenti di situ saja kerana ia turut menyukarkan seseorang wanita untuk mengandung.



Tiroid ialah kelenjar kecil yang terletak di pangkal leher. Ia ada dua lobus, di kiri dan kanan trakea (tenggorok) yang disambungkan dengan satu genting (ismus). 



Ia merembeskan hormon tiroid yang berfungsi mengawal kadar metabolik, mental dan perkembangan fizikal yang normal.



Kelenjar tiroid bertugas mengambil iodin daripada makanan dan menukarnya ke hormon tiroid iaitu tiroksina (T4) dan triiodotironin (T3).



Sel tiroid adalah satu-satunya sel dalam badan yang boleh menyerap iodin. T3 dan T4 kemudian dihantar ke seluruh badan melalui salur darah dan mengawal proses metabolisme.



Setiap sel dalam badan bergantung kepada hormon tiroid untuk menjalankan metabolisme (penukaran kalori ke tenaga). Kelenjar tiroid yang normal menghasilkan 80 peratus T4 dan 30 peratus T3. Bagaimanapun, hormon T3 mempunyai fungsi empat kali ganda berbanding T4.



Aktiviti kelenjar tiroid sebenarnya dikawal oleh kelenjar pituitari di pangkal otak. Apabila paras hormon tiroid terlalu rendah, kelenjar pituitari memberi rangsangan supaya kadar ini ditingkatkan dan sebaliknya.



Untuk melakukan tugasnya, tiroid memerlukan bahan penting iaitu iodin yang diperoleh daripada makanan dan minuman. Badan mempunyai 50 miligram iodin. Antara 20 hingga 33 peratus (antara 10 hingga 15 miligram) iodin ini disimpan dalam kelenjar tiroid. Iodin ini kemudian bergabung dengan asid amino tiroksin untuk menghasilkan hormon.



Hormon tiroid yang dirembeskan akan memasuki aliran darah sebelum dihantar ke sel. Ia membantu mengawal pertumbuhan dan pembentukan struktur tulang, akil baligh dan fungsi badan yang lain. Selain itu, ia membantu sel menukar tenaga dalam badan bagi memastikan anggota badan berkembang secara normal.



Hormon tiroid juga mengambil bahagian aktif dalam kebanyakan fungsi organ, termasuk membantu sel menukarkan oksigen dan kalori ke bentuk tenaga. Jadi, jika kelenjar tiroid tidak berfungsi dengan baik, ia akan menjejaskan fungsi banyak anggota badan.







Terdapat 2 jenis Thyroid, Hyperthyroid dan Hypothyroid



Antara gejala masalah hipertiroidisme ialah:



* Selera makan semakin bertambah

* Berat badan mula menurun

* Kerap membuang air besar

* Mudah marah
* Jari tangan menggeletar
* Berdebar-debar
* Terasa panas
* Sering berpeluh
* Mata terjojol atau kelihatan terbeliak
* Penglihatan terjejas kerana saraf mata tertekan
* Kelainan pada jari tangan dan kulit pada depan betis
* Lumpuh kaki, terutama di kalangan lelaki 



Hipotiroidisme 



Antara simptom hipotiroid ialah:



* Pesakit menjadi gemuk (kadar metabolisma sangat perlahan)

* Badan sering terasa sejuk

* Malas

* Kuat tidur
* Muka bengkak
* Lembap
* Ingatan terganggu dan lemah
* Kaki membengkak
* Boleh merosakkan jantung jika tidak mendapat rawatan segera kerana ia meningkatkan paras kolesterol dalam    darah
* Kulit kering
* Pertumbuhan badan remaja terganggu dan menjadi perlahan
* Haid tidak menentu di kalangan remaja, sama ada terlalu sedikit atau banyak
* Keguguran rambut
* Sukar menumpukan perhatian 


Bagaiman Vitamin E berfungsi untuk pesakit tiriod,Vitamin E memudahkan metabolisme selenium.Oleh itu, adalah penting bagi fungsi tiroid yang normal. Suplemen berlebihan vitamin E tanpa selenium mungkin menghauskan selenium dan oleh itu menyumbang kepada penyakit tiroid (kedua-dua hypo dan hyper).


Vitamin E merupakan komponen yang diperlukan untuk menjaga sistem pencernaan yang normal dan memperbaiki struktur otot yang kuat.Seorang ibu hamil atau menyusui memerlukan sekitar 10 miligram vitamin E setiap hari. Minyak kedelai, minyak bunga matahari, telur York, dan mentega dalam makanan untuk mencukupkan keperluan vitamin E untuk tubuh setiap hari.





Vitamin E Mengurangkan Tekanan oksidatif Disebabkan oleh Hipotiroidisme
Suplemen Vitamin E boleh membantu mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh stres oksidatif pada orang dengan hipotiroidisme. Satu kajian 2005 yang diterbitkan dalam "Biokimia Sel dan Fungsi" mendapati bahawa vitamin E adalah suplemen yang boleh mengurangkan tahap serum yang paraoxonase sebatian oksida dan arylesterase. Bahan ini adalah metabolisme dan dikaitkan dengan fungsi kelenjar tiroid. Hipotiroidisme, yang merupakan kemerosotan fungsi kelenjar ini, ia muncul untuk meningkatkan kehadiran oksidan, menurut satu kajian 2003 yang disiarkan dalam "Biologi Radikal Bebas dan Perubatan."

Badan anda memerlukan vitamin E untuk mencipta sel darah merah yang membawa oksigen dan nutrien melalui sistem vaskular anda kepada organ-organ dan tisu. Vitamin E, menurut kepada PPUM, membantu meneutralkan bahan-bahan radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan sel yang boleh membawa kepada masalah kesihatan dan penuaan pramatang. Vitamin E boleh membantu melegakan kesakitan haid dan mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh paras glukosa yang tinggi seperti penyakit kencing manis. 

Akhirnya, vitamin E membantu melindungi mata anda dari degenerasi makula, yang merupakan punca utama kebutaan di Amerika yang berusia lebih 55, berkata PPUM.

Kerana vitamin E adalah larut lemak, ia disimpan di dalam badan anda dan boleh berkumpul ke tahap toksik yang boleh membawa kepada pembekuan darah terjejas, menurut Linus Pauling Institute di Oregon State University. Di samping itu, kesan ini boleh membawa kepada interaksi yang tidak diingini dengan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat masalah jantung. Vitamin E terdapat secara semula jadi dalam makanan seperti minyak sayuran, produk gandum dan avokado, dan pengambilan harian yang disyorkan nutrien ini untuk orang-orang lebih 14 umur adalah 22,5 IU.

Apakah pula kelebihan Vitamin E Complex Shaklee..


Vita-E Complex®

Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E.

Setiap kapsul gel lembut memberikan:

...• 400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
• Membantu dalam memelihara kesihatan baik.

Tanpa perasa, pewarna dan pemanis tiruan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.







Khasiat Vitamin E

  • Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
  • Melindungi paru-paru dari pencemaran udara.
  • Meningkatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.
  • Anti oksidan.
  • Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.
  • Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
  • Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.
  • Menyelesaikan masalah kelesuan.
  • Mengurangkan risiko parut yang besar.
  • Merendahkan kadar kolesterol.
  • Membantu mencegah kanser.
  • Merendahkan risiko katarak.
Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri. Malah wanita hamil, menyusukan anak, mengambil sebarang pil hormon dan melalui fasa menopous memerlukan vitamin E.


Saya adalah salah seorang pesakit hipertiriod,dan saya sentiasa mengamalkan pemakanan vitamin shaklee  iaitu set asas Vitalea,VitaC,B complex serta VitaE,Alfalfa,Omega Complex,ESP (Energizing Soy Protein) dan juga Carotomax untuk mata saya.

Hubungi saya zila yunus Tel : 012-7959064 untuk info lanjut....sharing is caring  :-)

No comments:

Post a Comment