Kolesterol tinggi dalam darah -wajib baca -

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...


 


Kolesterol tinggi dalam darah dan bagaimana cara  cara untuk mengetahui yang anda mengalami gejala kolesterol tinggi dalam darah. Penyakit ini boleh di kesan melalui ujian darah kita. Caranya ialah anda perlu pergi berjumpa doktor untuk mengetahui adakah anda menghidap penyakit ini ataupun tidak.

Apabila kolesterol tidak dapat di kawal , akhirnya ia akan menjadi plak di dinding arteri manusia. Jika tidak di rawat ia boleh mengancam nyawa dan berlaku pelbagai masalah kesihatan yang lain.


Rahsia Asma' 42~Al-Jalil


 

 

        MAHA LUHUR







Al - Jalil , memiliki segala kebesaran. Kehormatan yang tertinggi



 1. Wanita hamil 

Jika anda hamil, baca Ya Jalil 21 kali sehari agar anda dan bayi yang kandung sihat walafiat.InshaaAllah anda tidak akan mengalami masalah besar.

2. 
Lebih di hormati dan memperolehi kedudukan yang lebih tinggi

Baca Ya Jalil 73 kali,  di awal pagi ( 2.30 pagi) , InshaaAllah dengan Kebesaran dan sifat PemurahNYA , Allah s.w.t akan mengangkat darjat atau kedudukan anda dengan serta merta.

Semoga bermanfaat dan semoga kita menjadi hamba Allah yang sentiasa istiqamah dengan tujuan mencari keredhaan Allah.








 

                     " Jagalah ALLAH , ALLAH pasti menjagamu "

  




















Tiroid bukan sekadar bengkak pada leher


Setiap kali kita sebut penyakit tiroid, kita selalu menggambarkan keadaan pesakit tiroid itu ada bengkak di lehernya dan bertubuh yang kurus.Tetapi, tidak semua pesakit tiroid menonjolkan ciri ciri bengkak di leher.

Paling ketara ialah pesakit tiroid selalunya mengalami masalah menggeletar, kuat makan, panas, cepat berpeluh dan mudah marah.

Apakah yang menyebabkan tiroid dan adakah hanya bengkak di leher menunjukkan seseorang itu berpenyakit tiroid dan harus di bedah.Hipertiroid da hipotirod ialah penyakit yang paling kerap dialami , terutama wanita berusia 20 tahun ke atas.

Apakah hipertiroid?


Kadar hormon tiroid yang berlebihan dan terlalu aktif di kenali sebagai hipertiroid Hipertiroid selalunya berpunca daripada penyakit auto imun. Badan manusia menghasilkan antibodi yang mampu merangsang kelenjar tiriod.Hipertiroid berlaku apabila kelenjar tiroid berfungsi terlalu aktif dan menghasilkan hormon tiroksin yang terlalu banyak.


Apakah simptom hipertiroid?

  • selera makan semakin bertambah
  • berat badan mula menurun
  •  Kerap membuang air besar
  •  mudah marah
  • menggeletar jari tangan
  • berdebar debar 
  • terasa panas
  • sering berpeluh
  • mata terjojol 
  • penglihatan terjejas kerana saraf mata tertekan
  • kelainan pada jari tangan dan kulit pada depan betis
  • lumpuh kaki, terutama di kakangan lelaki


Ikan Baik Untuk Jantung

MASALAH berlebihan kolesterol atau hypercholesterolemia menjadi suatu isu kesihatan di zaman moden ini. Pelbagai jenis ubat dicipta untuk mengurangkan paras kolesterol darah. Tetapi ironinya masalah ini masih lagi membelenggu masyarakat kita dan statistik kematian akibat serangan jantung terus meningkat dari tahun ke tahun.

Di antara punca kenapa amat susah menurunkan paras kolesterol adalah kesilapan dalam pemilihan makanan seperti makan makanan tinggi karbohidrat, gula berlebihan, lemak tepu, makanan tinggi dengan ‘asid lemak trans’ dan makanan proses selain kurang aktiviti fizikal.

Hakikatnya jika makan punca kolesterol tinggi, maka cara terbaik untuk mengawal paras kolesterol ialah dengan makan makanan yang boleh menurunkan paras kolesterol. Terdapat banyak kajian sains dilaporkan dalam jurnal perubatan yang membuktikan pemakanan ikan boleh membantu menurunkan paras kolesterol darah.

Makanan laut adalah makanan yang baik dalam Islam dan sangat istimewa kerana semua makanan laut adalah halal, sebagaimana hadis Nabi s.a.w yang bermaksud, Rasulullah bersabda mengenai laut: “Airnya menyucikan dan halal bangkainya.” (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, an-Nasa’ie, Ibnu Majah dan Abu Dawud) Jelas di sini terbukti bagaimana benarnya sabda Nabi yang mempunyai rahsia dan hikmah yang akhirnya terbukti secara saintifik.

Sembelit


Sembelit adalah satu gejala di mana seseorang sukar untuk membuang air besar disebabkan najis terlalu keras dan anda akan mengalami kesakitan di bahagian sulit ketika membuang.

Sebab-sebab Berlakunya Sembelit:

a) Kurangnya minum air
b) Kurang pengambilat serat
c) Selalu menahan diri dari membuang air besar
d) Kurang bersenam atau pergerakan akibat kemalangan,
selepas bersalin dan sebagainya
e) Sembelit disebabkan perubahan hormon terutama sekali ketika mengandung. Perubahan hormon progestron yang tinggi ketika mengandung akan meregangkan otot-otot menyebabkan keadaan sembelit. Bukan itu sahaja, janin yang menekan bahagian usus juga akan menyebabkan sembelit
f) Otot-otot perut dan usus menjadi semakin lemah disebabkan peningkatan usia

Herblax

Herblax adalah suplemen Shaklee yang membantu pencernaan lawas. Ia adalah sejenis julap tapi tidak menyebabkan kita cirit birit macam julap yang biasa kita temui. Cuma rasa 'gesaan' untuk buang air besar tu banyak kali. Contohnya anda mungkin buang air besar sekali sehari, tapi apabila anda makan Herbalax anda rasa mahu ke toilet 2 - 3 kali sehari.

Untuk apa Herblax ini sebenarnya ? Ia untuk membantu membersihkan usus, Selain itu ia juga dapat mengelakkan gangguan kepada sistem pencernaan, mengelakkan gangguan sistem peredaran darah dan sistem pertahanan badan.

Apakah yang berlaku apabila sistem pencernaan terganggu?

- masalah kulit
- gangguan pada buah pinggang
- mulut dan nafas berbau
- sesak dada
- angin ahmar
- wajah nampak tua
- kembung perut dan 
-daya imun yang lemah.

Herb-lax perlu untuk mereka yang mengamalkan makan vitamin pemecah lemak seperti Omega dan Lecitin sangat perlu mengambil Herb Lax demi memastikan lemak2 yang disingkirkan dapat dibuang dengan baik melalui proses penyahtinjaan.


Siapa yang sesuai makan Herb Lax?*

Lelaki dan Wanita
Mereka yang dalam proses pembuangan lemak
Mereka yang ada masalah pencernaan
Mereka yang menyusu anak.
Mereka yang ingin menjaga kesihatan usus terutamanya.



Kisah Benar

You are what you eat...hehehe...cute






Pernahkah Kau Bermimpi Seketika

Berada Di Tempatku

Membayangkan Pahit Manis Berlalu
Entah Siapa Yang Tahu

Mungkin Nanti Kau Jua Merasakan
Berdepan Dengan Kata Menyesakkan
Takkan Tugumu Kebal
Tiada Pertimbangan

Chorus

Keheningan Malam Membangunkan
Kepayahan Jiwa Meluahkan
Andai Kau Jujur Memahami
Tiadaku Menjauhi

Dan Kisahku Yang Masih Panjang
Menambahkan Berat Yang Memandang
Lantas Ku Pendam
Ku Putuskan Biarlah Rahsia

Bridge
Semakin Aku Hidup Dalam Cinta
Tiada Kuasa Mampu Menghalangnya
Hentikan Kata Kata
Bertulangkan Dusta

Ulang chorus

Pernahkah Kau Bermimpi Seketika
Berada Di Tempatku
Lirik Lagu Biarlah Rahsia - Siti Nurhaliza



saja-saja layan lagu Dato' Siti, xde kerja malam ni....teringat kisah lama ek...kisah benar aku dan shaklee...chewahh  !!!

tu dulu enam tujuh tahun lepas, seorang kawan memperkenalkan saya dengan shaklee, keadaan saya memang agak kritikal masa tu...hypertyroid...badan kurus, macam stress sangat,kerja mcm nak m*** hehehe....saya pun makanlah produk shaklee...makan punya makan, sampai dapat mengandung anak ke dua...dan dapat lagi ketiga...pelik jugak tau,org2 cakap kan biasa tyroid punya orang ni susah nak mengandung,tp saya ni asyik mengandung jek...rezeki Allah nak beri kan...abaikan ajelah cakap2 org tu kan...hehehe


Dah di kurniakan kesihatan yg baik...mudah lah lupa daratan..biarlah aku dah sihat, buat apa nak perabis duet beli segala bagai tu kan...lepas tu hypertyroid x normal balik,kurus balik,cengkung balik,stress balik, adoyai saya pun cari shaklee balik..hehehe...jadinya makan shaklee balik...sbb nak cun balik...hehehe



sebenarnya kan...makan vitamin ni bukan sekali je seumur hidup, kalaulah badan kita boleh serap makanan seperti yg terkandung dalam piramid makanan tu mmg tak kan ada masalah....tp badan kita tak mampu sebenarnya nak ikut 100% piramid makanan tu, lebih2 lagi dengan cara hidup kita sekarang ni kan, semua serba SEGERA...haha



So, kita amek vitamin je senang, kita kurang apa, kita tambahkan...jangan dah sakit macam saya baru nak amek vitamin...hehehe..tapi saya dah tobat sekarang, InsyaAllah saya akan teruskan...dan anak, adik beradik, kawan2, mak abah saya pun dah mula makan...




Tengok gambar , aku yang dulu...bukanlah yang sekarang... huhu



Dulu...Dulu...Dulu...





sekarang....sekarang....sekarang





Pen merah, pen biru....shaklee i <3 u   :D :D :D




Alhamdulillah kesihatan adalah rezeki Allah yang tak ternilai berbanding harta yang kita miliki   :D