Ikan Baik Untuk Jantung

MASALAH berlebihan kolesterol atau hypercholesterolemia menjadi suatu isu kesihatan di zaman moden ini. Pelbagai jenis ubat dicipta untuk mengurangkan paras kolesterol darah. Tetapi ironinya masalah ini masih lagi membelenggu masyarakat kita dan statistik kematian akibat serangan jantung terus meningkat dari tahun ke tahun.

Di antara punca kenapa amat susah menurunkan paras kolesterol adalah kesilapan dalam pemilihan makanan seperti makan makanan tinggi karbohidrat, gula berlebihan, lemak tepu, makanan tinggi dengan ‘asid lemak trans’ dan makanan proses selain kurang aktiviti fizikal.

Hakikatnya jika makan punca kolesterol tinggi, maka cara terbaik untuk mengawal paras kolesterol ialah dengan makan makanan yang boleh menurunkan paras kolesterol. Terdapat banyak kajian sains dilaporkan dalam jurnal perubatan yang membuktikan pemakanan ikan boleh membantu menurunkan paras kolesterol darah.

Makanan laut adalah makanan yang baik dalam Islam dan sangat istimewa kerana semua makanan laut adalah halal, sebagaimana hadis Nabi s.a.w yang bermaksud, Rasulullah bersabda mengenai laut: “Airnya menyucikan dan halal bangkainya.” (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, an-Nasa’ie, Ibnu Majah dan Abu Dawud) Jelas di sini terbukti bagaimana benarnya sabda Nabi yang mempunyai rahsia dan hikmah yang akhirnya terbukti secara saintifik.

Hasil pemerhatian awal saintis mendapati masyarakat Inuit atau Eskimo mempunyai kadar penyakit jantung amat rendah dan paras kolesterol lebih rendah berbanding masyarakat biasa di bandar Amerika Syarikat dan Eropah. Sedangkan diet pemakanan masyarakat Eskimo ini amat tinggi dengan lemak dan minyak walaupun mereka amat kurang makan sayur-sayuran. Selepas kajian dijalankan didapati kandungan makanan orang Eskimo ini amat tinggi dengan asid lemak Omega 3.

Pemerhatian serupa bagi penduduk di Okinawa, Jepun dan penduduk di Kepulauan Crete, Mediterranean juga mempunyai kadar penyakit jantung lebih rendah. Hasil kajian juga mendapati penduduk di kedua-dua tempat ini makan ikan dan makanan laut lain seperti udang, ketam, sotong dengan banyak. Kajian saintifik pula membuktikan bahawa makanan laut ini amat kaya dengan Omega 3.

Ikan mempunyai banyak lemak di dalamnya. Kadang-kadang kita terlalu takut dengan istilah ‘lemak’ hingga kita menyangka semua lemak adalah sama dan boleh meningkat paras kolesterol. Sebenarnya, lemak ikan contoh lemak yang ‘sihat’ dan amat baik untuk kesihatan. Kajian membuktikan lemak ikan amat kaya dengan asid lemak Omega 3 yang terbukti boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari.

Omega 3 menurunkan paras trigliserida, kolesterol ‘jahat’ iaitu LDL dan menaikkan paras kolesterol ‘baik’ iaitu HDL. Kajian di barat menunjukkan ikan yang berlemak seperti ikan salmon, tuna, sardin, makerel dan trout mempunyai kandungan omega 3 amat tinggi. Secara teorinya saintis berpendapat, Omega 3 akan memperlahankan pemendapan kolesterol pada dinding saluran darah dan mengurangkan ‘inflamasi’ mikro di seluruh tubuh manusia. Oleh itu pemakanan ikan setiap hari amat digalakkan sebagai sebahagian cara pemakanan sihat yang boleh menurunkan paras kolesterol.

Bukti kajian sains tentang ikan dan kesihatan jantung Banyak kajian menunjukkan kesan baik pemakanan ikan dengan kesihatan jantung. Dalam satu laporan diterbitkan dalam The American Journal of Clinical Nutrition pada 1997, pengkaji mendapati dengan pengambilan Omega 3 dengan makan ikan setiap hari menurunkan paras trigliserida darah sehingga 25%-30%.

Satu kajian di Amerika Syarikat yang dipanggil DART Study 2. (The Diet and Reinfarction Trial), mengkaji hubung kait antara pemakanan ikan yang kaya dengan Omega 3 dengan pencegahan serangan jantung untuk kali kedua. Hasil kajian ini mendapati terdapat penurunan sebanyak 29 peratus di dalam kadar kematian di kalangan pesakit yang makan ikan setiap hari.

Oleh kerana bukti saintifik semakin banyak dikumpulkan, maka FDA di Amerika Syarikat mengesahkan bahawa kesan Omega 3 (EPA dan DHA) mampu menurunkan risiko sakit jantung koronari. Ia juga membenarkan pengilang dan pengedar yang menghasilkan makanan dan suplemen mengiklankan bahawa produk yang mengandungi Omega 3 boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari dan menurunkan paras kolesterol darah.

Makanlah ikan setiap hari untuk kesihatan jantung dan menurunkan paras kolesterol darah. Semua jenis ikan mengandungi kandungan Omega 3 yang tinggi berbanding makanan lain. Jika anda tidak mahu makan ikan setiap hari, maka pengambilan suplemen Omega 3 juga membantu menurunkan paras kolesterol.

Jika anda memilih untuk makan ikan, cara masak juga mempengaruhinya paras kolesterol menurut pakar pemakanan. Jangan menggoreng ikan secara ‘gorengan dalam’ (deep fry) atau anda menggoreng dengan minyak ‘asid lemak trans’ yang boleh melawan kesan kebaikan Omega 3 menurunkan paras kolesterol.

Cara masakan lebih baik adalah dengan cara memanggang, merebus, menggunakan ketuhar gelombang mikro dan stim. Jika memilih untuk menggoreng, maka gorenglah dengan miyak yang sedikit. Penggunaan minyak zaitun sebagai minyak masak juga amat membantu menurunkan paras kolesterol.

Makan sandwich tuna dengan roti berserat penuh adalah satu contoh makanan yang amat baik menurunkan paras kolesterol.

Berapa banyak ikan yang perlu dimakan? Mengikut kajian yang dibuat, cadangan pemakanan ikan yang baik adalah makan ikan sekurang-kurangnya dua hidangan seminggu. Cara terbaik ialah makan ikan yang kita suka. Makan ikan yang lebih kecil saiznya juga adalah baik kerana mengurangkan risiko pencemaran logam raksa dan racun PCB yang mencemarkan daging ikan, terutama ikan lebih besar seperti ikan tuna dan ikan jerung.

Persatuan Jantung Amerika Syarikat (AHA) mencadangkan pengambilan satu gram EPA dan DHA setiap hari sekurang-kurangnya dengan makan ikan untuk mengurangkan risiko sakit jantung koronari.

Jika tidak suka ikan, anda boleh mengambil makanan lain yang kaya dengan Omega 3 seperti minyak flaxseed, minyak kanola, kacang walnut, telur diperkaya Omega 3 dan suplemen Omega 3 yang berada di pasaran.


Omega Guard shaklee adalah pilihan yang yang terbaik dan bijak.... :)

OMEGA GUARD SHAKLEE

Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

Shaklee OmegaGuardTM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan OmegaGuardTM menyediakan ...1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Add/pm/sms zila yunus utk konsultasi percuma ye  :)


Sembelit


Sembelit adalah satu gejala di mana seseorang sukar untuk membuang air besar disebabkan najis terlalu keras dan anda akan mengalami kesakitan di bahagian sulit ketika membuang.

Sebab-sebab Berlakunya Sembelit:

a) Kurangnya minum air
b) Kurang pengambilat serat
c) Selalu menahan diri dari membuang air besar
d) Kurang bersenam atau pergerakan akibat kemalangan,
selepas bersalin dan sebagainya
e) Sembelit disebabkan perubahan hormon terutama sekali ketika mengandung. Perubahan hormon progestron yang tinggi ketika mengandung akan meregangkan otot-otot menyebabkan keadaan sembelit. Bukan itu sahaja, janin yang menekan bahagian usus juga akan menyebabkan sembelit
f) Otot-otot perut dan usus menjadi semakin lemah disebabkan peningkatan usia


Cara Mengatasi Sembelit:

a) Pengambilan air yang mencukupi sekurang-kurngnya 3 liter sehari. Ramai yang terasa sukar untuk minum 3 liter air sehari. 
Cara mudah untuk minum air sebanyak tu, dengar signal tubuh dari badan anda. Apabila terasa harga, terus minum air. Dalam masa yang sama perhatikan warna air kencing anda. Jika ianya berwarna kekuningan, perbanyakkan minum air.
b) Perbanyakkan makanan serat seperti bijirin, gandum, sayur-sayuran dan buah-buahan. 
c) Kerap melakukan senaman bagi meningkatkan kadar metabolisme dan sekaligus melancarkan proses penghadaman.
d) Yang pentingnya......harus rajin pergi tandas...hehehe


Pengambilan serat dan makanan yang berkhasiat penting. Tetapi ia adalah perkara yang sukar untuk dilakukan mungkin kerana keadaan masa, persekitaran dan suasana yang tidak mengizinkan. Oleh itu pengambilan supplement adalah penting. Untuk masaalah sembelit, di cadangakan untuk mengambil HerbLax Shaklee. 




Herblax merupakan kombinasi sains perubatan tradisi dan
 teknologi barat. Mengandungi 9 herba semulajadi dan
 menggalakkan pembersihan yang lembut secara terbukti
 kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan oleh tubuh dalam 
jangka masa panjang. Ia juga mendapat gelaran JULAP 
LEMBUT. Pengambilan sebelum membantu proses pelawasan
 pada keesokan paginya. Ia juga salah satu item yang penting 
dalam Cadangan Set Slimming 



Kebaikkan Herblax:
·                     Membantu masalah sembelit
·                     Membersihkan najis yang tersekat
·                     Merangsang usus mempercepatkan proses pembersihan secara lembut pada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam badan kita
·                     Tindakannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakkan usus (natural bowel movement) dan secara langsung membantu masalah sembelit
·                     Mengempiskan perut




Bagi ibu yang mengandung, mereka boleh mengambil Ostematrix
kerana HerbLax tidak boleh diambil oleh ibu mengandung. 
HerbLax akan menyebabkan suhu badan ibu mengandung 
meningkat dan boleh menyebabkan keguguran. Oleh itu, ia perlu 
diganti dengan Ostematrix. Ia dilengkapi dengan Kalsium dan Magnesium. Pil Kalsium seata-mata akan menyebabkan masaalah sembelit dan Magnesium diperlukan untuk melawaskan proses perkumuhan.


Untuk Info lebih lanjut boleh Add Facebook saya https://www.facebook.com/puan.zila (zila yunus) Dan


Dapatkan promosi Hebat Mac ini (Ostematrix Buy 6 Free 1)
Jangan lepaskan peluang !!!










Herblax

Herblax adalah suplemen Shaklee yang membantu pencernaan lawas. Ia adalah sejenis julap tapi tidak menyebabkan kita cirit birit macam julap yang biasa kita temui. Cuma rasa 'gesaan' untuk buang air besar tu banyak kali. Contohnya anda mungkin buang air besar sekali sehari, tapi apabila anda makan Herbalax anda rasa mahu ke toilet 2 - 3 kali sehari.

Untuk apa Herblax ini sebenarnya ? Ia untuk membantu membersihkan usus, Selain itu ia juga dapat mengelakkan gangguan kepada sistem pencernaan, mengelakkan gangguan sistem peredaran darah dan sistem pertahanan badan.

Apakah yang berlaku apabila sistem pencernaan terganggu?

- masalah kulit
- gangguan pada buah pinggang
- mulut dan nafas berbau
- sesak dada
- angin ahmar
- wajah nampak tua
- kembung perut dan 
-daya imun yang lemah.

Herb-lax perlu untuk mereka yang mengamalkan makan vitamin pemecah lemak seperti Omega dan Lecitin sangat perlu mengambil Herb Lax demi memastikan lemak2 yang disingkirkan dapat dibuang dengan baik melalui proses penyahtinjaan.


Siapa yang sesuai makan Herb Lax?*

Lelaki dan Wanita
Mereka yang dalam proses pembuangan lemak
Mereka yang ada masalah pencernaan
Mereka yang menyusu anak.
Mereka yang ingin menjaga kesihatan usus terutamanya.



Kisah Benar

You are what you eat...hehehe...cute






Pernahkah Kau Bermimpi Seketika

Berada Di Tempatku
Membayangkan Pahit Manis Berlalu
Entah Siapa Yang Tahu

Mungkin Nanti Kau Jua Merasakan
Berdepan Dengan Kata Menyesakkan
Takkan Tugumu Kebal
Tiada Pertimbangan

Chorus

Keheningan Malam Membangunkan
Kepayahan Jiwa Meluahkan
Andai Kau Jujur Memahami
Tiadaku Menjauhi

Dan Kisahku Yang Masih Panjang
Menambahkan Berat Yang Memandang
Lantas Ku Pendam
Ku Putuskan Biarlah Rahsia

Bridge
Semakin Aku Hidup Dalam Cinta
Tiada Kuasa Mampu Menghalangnya
Hentikan Kata Kata
Bertulangkan Dusta

Ulang chorus

Pernahkah Kau Bermimpi Seketika
Berada Di Tempatku
Lirik Lagu Biarlah Rahsia - Siti Nurhaliza



saja-saja layan lagu Dato' Siti, xde kerja malam ni....teringat kisah lama ek...kisah benar aku dan shaklee...chewahh  !!!

tu dulu enam tujuh tahun lepas, seorang kawan memperkenalkan saya dengan shaklee, keadaan saya memang agak kritikal masa tu...hypertyroid...badan kurus, macam stress sangat,kerja mcm nak m*** hehehe....saya pun makanlah produk shaklee...makan punya makan, sampai dapat mengandung anak ke dua...dan dapat lagi ketiga...pelik jugak tau,org2 cakap kan biasa tyroid punya orang ni susah nak mengandung,tp saya ni asyik mengandung jek...rezeki Allah nak beri kan...abaikan ajelah cakap2 org tu kan...hehehe


Dah di kurniakan kesihatan yg baik...mudah lah lupa daratan..biarlah aku dah sihat, buat apa nak perabis duet beli segala bagai tu kan...lepas tu hypertyroid x normal balik,kurus balik,cengkung balik,stress balik, adoyai saya pun cari shaklee balik..hehehe...jadinya makan shaklee balik...sbb nak cun balik...hehehe



sebenarnya kan...makan vitamin ni bukan sekali je seumur hidup, kalaulah badan kita boleh serap makanan seperti yg terkandung dalam piramid makanan tu mmg tak kan ada masalah....tp badan kita tak mampu sebenarnya nak ikut 100% piramid makanan tu, lebih2 lagi dengan cara hidup kita sekarang ni kan, semua serba SEGERA...haha



So, kita amek vitamin je senang, kita kurang apa, kita tambahkan...jangan dah sakit macam saya baru nak amek vitamin...hehehe..tapi saya dah tobat sekarang, InsyaAllah saya akan teruskan...dan anak, adik beradik, kawan2, mak abah saya pun dah mula makan...




Tengok gambar kat bawah anda vote yang mana 1...ekekek



Dulu2





sekarang






Pen merah, pen biru....shaklee i <3 u   :D :D :D














Alhamdulillah kesihatan adalah rezeki Allah yang tak ternilai berbanding harta yang kita miliki   :D

B-Complex



Jom POSITIVE sentiasa... percaya atau tidak, pengambilan B-Complex setiap hari turut membantu mengekalkan jiwa yang tenang, anti-stress, dan ceria sepanjang hari...


Mulakan hari dengan senyuman dan fikiran positif. Apa yg kita fikir, itulah juga yang akan kita peroleh.... :))




B-Complex

Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik

Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.

B yang Lengkap dan Seimbang
B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.
• B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan
menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada
tenaga.*
• Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel
darah merah di dalam tubuh. Jumlah asid folik yang
mencukupi dalam diet harian membantu mencegah
kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang
kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu
tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.


Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Atasi sakit pinggang dan belakang dengan Ostematrix (Kalsium) Shaklee





Atasi sakit pinggang dan belakang dengan Ostematrix (Kalsium)

Tahukah anda diantara 8 daripada 10 orang pernah mengalami sakit belakang dalam hidupnyaKhususnya wanitayang seringkali membawa beg besar dengan beban cukup beratditambah lagi memakai kasut tumit tinggi.

Kehamilanlalu menggendong anak selama berjam-jam juga jadi punca sakit belakangpada wanitaDemi mengurangkan risiko sakit punggung yang menyeksalakukan sajaempat langkah berikut yang dilaporkan dari Health.com

Kurangkan kandungan beg
Hati-hati jika berat beg andamelebihi 10 peratus daripada berat badanIni petanda beganda terlalu berat dan boleh menyebabkan sakit belakangUntuk itu akan kurangkankandungan begbawalah barang yang anda benar-benar pentingBawa juga tas dengan betulJika talinya cukup panjangbawalah beg menyamping dengan tali menyilang di dadaPilih juga beg yang talinya agak lebar.


Tilam yang sesuai
Tidur di tempat tidur yang empuk memang terasa selesanamun ini juga tak terlalu baik untuk kesihatan tulang belakangJadipastikan tempat tidur yang anda tiduri,tidak terlalu empuk atau terlalu kerasTilam yang baik adalah yang mampumenyokong tubuh secara stabil saat tidur.


Ketatkan otot perut
Memiliki otot perut yang kuat boleh membantu melindungi punggung dari kecederaan.Lakukan saja latihan pelvis sebanyak 2 hingga 3 kali tiap mingguCaranyaberbaringtelentang dengan lutut ditekuk dan kaki menempel di tingkatLalusecara perlahan-lahan tarik lutut mendekati perutrasakan kontraksi pada perut dan pinggul harus diangkat sedikit dari lantai.


Pengambilan sayur-sayuran hijau
Anda pasti sudah tahu bahawa kalsium adalah kunci untuk tulang yang kuatNamun,para penyelidik Jepun mendapati ada satu pengambilan lagi yang sangat diperlukan untuk menguatkan tulangiaitu vitamin K.

Vitamin ini banyak ditemui pada brokolibayamdan sayur-sayuran berdaun hijau.Vitamin Kberfungsi membantu simpanan kalsium dalam tulangsehingga membuatnya lebih padatKetika tulang anda kuatmaka tubuh semakin fit dan risikomengalami kecederaan yang menyebabkan sakit belakang pun berkurang.

Set Kecergasan Otak (Smart Brain)


Vitamin Untuk Membantu Pelajar fokus Belajar




Adakah anda seorang pelajar? Sama ada pelajar kolej, atau universiti.. sijil, diploma, ijazah, Masters mahupun phD?

Dalam dunia yang penuh cabaran ini, sama ada yang muda ataupun tua, berusaha untuk mencapai yang terbaik dalam hidup mereka. Dalam menuju kejayaan, ramai yang menghadapi pelbagai masalah dengan kesihatan, seperti:
  • Tekanan
  • Kelesuan dan sakit-sakit badan
  • Kurang tidur
  • Kurang daya tumpuan
  • Sakit kepada yang berulang dan berterusan
  • Lemah daya ingatan
  • Kurang kepekaan

Program Shaklee SMART BRAIN & STRESS FIGHTER memberi anda satu set lengkap dalam mencapai kesihatan yang lebih baik dan hebat.
Faedah & Kebaikan:
  • Membantu melegakan tekanan
  • Membantu mengurangkan kemurungan dan memperbaiki emosi
  • Berasa lebih bertenaga
  • Menggalakkan tidur yang sempurna
  • Meningkatkan daya ingatan dan tumpuan pembelajaran

Antara vitamin dan mineral pilihan:
  • B complex
  • Energizing Soy Protein (ESP)
  • OmegaGuard
  • Ostematrix
  • Lecithin
Program ini sesuai untuk pelajar, terutama pelajar kolej/universiti, mereka yang banyak bekerja menggunakan otak dan yang selalu mengalami masalah di atas. Sila dapatkan khidmat nasihat terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa pesanan .

Lazimnya ibu bapa yang mempunyai anak yang akan menduduki peperiksaan sangat mengambil berat tentang pembelajaran anak mereka. Malahan kebanyakan anak-anak ini akan dihantar ke pusat tuisyen pada waktu malam sebagai persediaan tambahan. Tidakkah anda terfikir yang anak anda sangat keletihan samada daripada segi fizikal ataupun mental kerana kita yang berkerja juga menggunakan waktu malam sebagai waktu rehat.

"Semasa saya berada di Ambang Asuhan Jepun (AAJ), UM, saya mengadu kepada abah yang saya sering letih dan abah telah belikan saya sebotol minyak ikan@Omega sebagai bekalan. Saya ambil walaupun tidak berapa suka dan pengambilan yang konsisten mengurangkan keletihan serta saya lebih fokus. Yang lebih kelakar, bilik saya telah dimasuki monyet akademik peliharaan kolej 3 dan habis sebotol minyak ikan saya ditelannya. Tengok, monyet pun pandai memilih makanan yang bagus untuk dirinya.."

"Malahan sering saya nyatakan yang B-complex juga adalah vitamin yang wajib saya ambil semasa saya belajar di peringkat Masters."
(Testimoni pengguna...kredit to Mychilibox)