Omega sesuai utk pelajar

Omega guard shaklee sesuai untuk pelajar
=======================================

Keletihan Kelesuan Kepenatan adalah satu gejala yang tidak sihat untuk pelajar akak student /kanak kanak.
Ianya selalu menghantui semua pelajar ketika bermula sekolah.

Terdapat sebilangan pelajar berjaga hingga lewat malam kerana menonton televisyen atau melayari internet. Akibatnya, mereka sukar untuk bangun pagi kerana keletihan dan masih dibelenggu rasa mengantuk.
Kira-kira 60,000 pelajar berusia antara 12 hingga 18 tahun di negara ini dikesan menghabiskan sekurang-kurangnya empat jam sehari melayari internet terutama laman sosial Facebook (FB).

Kali ini saya mahu membincangkan faktor-faktor menyebabkan mengantuk ketika belajar dan bagaimana cara mengatasinya.

1. Tidak cukup tidur. Ini memang punca utama ramai pelajar mengantuk ketika guru mengajar di sekolah. Ada sesetengah pelajar yang tidur lewat malam sehingga pukul 1 pagi sedangkan esok hari persekolahan dan terpaksa bangun awal.

Ada yang tidur lewat kerana menelaah pelajaran. Ada pula pelajar yang tidur lewat kerana membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti mendengar radio dan melayari Internet sehingga pagi.

2. Tidur yang berlebih-lebihan. Tidur yang terlalu lama dan kerap menjadikan anda mengantuk. Tidur yang mencukupi ialah di antara enam hingga lapan jam sehari. Pastikan anda tidak tidur lebih dari tempoh waktu ini.

3. Makan terlalu banyak. Ini satu tabiat buruk. Apabila anda kuat makan, perut anda terpaksa bekerja kuat memproses makanan itu. Proses ini memerlukan banyak oksigen dan mengerah banyak tenaga. Ini membuatkan anda mudah mengantuk waktu dalam kelas dan ketika mengulang kaji.

4. Badan terlalu letih. Ada ketikanya anda mengantuk disebabkan badan terlalu letih dengan aktiviti sepanjang hari. Jika ada masalah mengantuk cuba senaraikan semua aktiviti luar anda.

Ada ketikanya anda bersukan atau beriadah secara keterlaluan. Bermain bola di waktu petang secara berlebih-lebihan, berbasikal keliling kampung berjam-jam. Semua aktiviti ini memerah keringat dan membuatkan anda keletihan.

5.Ada pelajar keletihan disebabkan aktiviti kokurikulum yang berlebih-lebihan. Anda tidak perlu terlalu aktif dalam kegiatan kokurikulum hinggakan tiada masa untuk mengulang kaji dan sehingga memenatkan badan.

Oleh itu, pastikan kegiatan harian anda seimbang antara pencapaian akademik dan pembabitan kokurikulum. Pastikan anda tidak kesuntukan masa supaya anda tetap segar dan tidak mengantuk di waktu malam.

Sebagai ibubapa apa peranan kita yang sebenarnya??sanggupkah anda tengok anak anda sering keletihan dan kelesuan??..kalau anda sayangkan anak anda dan inginkan mereka menjadi anak yang cerdik buatlah pelaburan yang bijak dengan membelikan Vitamin semulajadi untuk kecerdasan anak anda
Berilah simanja anda SHAKLEE OMEGA GUARD dan SHAKLEE MEAL SHAKE DAN BCOMPLEX

Berminat nak order sms/whatsapp aje :
Zila yunus / 017-759 8446
Rahsia ibu dan anak shaklee


No comments:

Post a Comment