Kenapa ibu hamil perlukan omega ?





Kenapa Ibu Hamil Perlukan Omega-3 ?
Omega-3 ini penting untuk bayi dalam kandungan. Ianya bagus untuk berat badan bayi, dan ianya mencegah dari kehaliran pra-matang. Ianya bagus untuk perkembangan sistem saraf bayi tersebut. Pengambilan omega-3 boleh mengurangkan stress untuk ibu tersebut.

Omega-3 memang penting, khasiat minyak ikan ini memang terbukti untuk kesihatan, semua golongan dari kanak-kanak hinggalah dewasa. Apapun, Omega-3 sangat penting untuk ibu hamil , terutama yang sudak masuk ke trimester kedua dan seterusnya. 



Jom kita baca apa kepentingannya

Omega-3 Untuk Sistem Saraf
===================


Omega-3 diperlukan kerana janin menggunakan omega-3 untuk pembangunan sistem saraf. Omega-3 juga digunakan selepas kelahiran untuk menghasilkan susu ibu. 

Penyelidikan telah mendapati bahawa menambah EPA dan DHA dalam diet wanita hamil mempunyai kesan positif ke atas pembangunan visual (penglihatan) dan kognitif (pemikiran kuasa) bayi. 

Kajian juga menunjukkan bahawa penggunaan omega-3 adalah mampu mengurangkan risiko alahan pada bayi.

Kesan Positif Omega-3
===============


Omega-3 asid lemak mempunyai kesan positif ke atas kehamilan sendiri. Peningkatan penggunaan EPA dan DHA telah ditunjukkan untuk mencegah bayi pra-matang, risiko yang lebih rendah daripada pra-eklampsia atau keracunan kehamilan, dan boleh meningkatkan berat badan bayi. 

Kekurangan Omega-3 juga meningkatkan risiko ibu mengalami kemurungan. Ini mungkin menjelaskan mengapa kecelaruan mood selepas melahirkan anak boleh menjadi lapuk dan masih berlaku pada kehamilan berikutnya.

Dalam kaji selidik yang dijalankan ke atas wanita hamil, lebih daripada dua pertiga daripada wanita hamil dan ibu-ibu yang mengatakan bahawa mereka tidak tahu tentang manfaat omega-3 semasa mengandung dan selepas bersalin.


Semoga bermanfaat untuk ibu2 hamil di luar sana.
 
 Zila Yunus | 017 - 759 8446

Rahsia ibu dan anak shaklee

 
 







No comments:

Post a Comment