Adam ...Ibu nak sembelih kau..

"Adam....adam....ibu nak sembelih kau"...terjerit-jerit Anis berlari dari rumah depan sampai rumah belakang Opah....
Ibu senyum-senyum tengok muka Adam yang hitam dah jadi kemerahan...haha....

"Apa ..hek..hek...hek...tak nak lah !!! Adam menjerit sambil air mata menjurai-jurai..

."Iye...betol ko tak caye...tanyalah ibu...kan ibu...kan ibu" Anis membulatkan mata  kearah ibu sambil tersengeh-sengeh...Adam teruslah menangis...

Adam terus-terusan menangis....sambil memukul-mukul ibu...

"Aduh ...sakitlah ibu macam ni...kenapa Adam takut ke kalau ibu sembelih Adam..." gelak ..haha

"Tak nak...tak nak...tak nak lah..." Adam langsung tak faham apa maksud ibu...

"Adam...KAU tu LEMBU lah...kalau tulis COW...tapi kita sebut KAU...lembu....faham tak....maknanya ibu nak sembelih lembu...bukan Adam....faham tak..." Opah senyum-senyum kat Adam bila ibu cakap macam tu...

Adam tetaplah menangis...dia tak nak faham...dan tak nak tau....sampai lah MR COW sampai untuk disembelih  untuk raya korban tahun ni...hehe...

Excited betul dia nak tengok...






 "Adam..MR GOAT pun ada..." ibu menuding jari ke arah seekor kambing ensem....haha..."Mana ibu...mana ibu......." Adam berlari keluar rumah Opah...





Ensem kan...


Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar...terima kasih kepada semua jiran-jiran yang bertungkus lumus membantu...semoga Allah memberkati semuanya....






Akhirnya Adam faham....sebenarnya ibu bukan nak sembelih dirinya....hehehe




Hari Raya Aidil Adha kita kembali diingatkan pada sebuah kisah luar biasa tentang keimanan, kesabaran dan ketaatan seorang Nabi Ibrahim A.S yang demi perintah Rabbnya rela mengorbankan anaknya Ismail.

Kisah ini bermula dari kerisauan Nabi Ibrahim A.S yang setelah menikah dengan Sarah belum juga dikurniakan keturunan hingga akhirnya Sarah mengizinkan Nabi Ibrahim A.S untuk menikahi Siti Hajar. Nabi Ibrahim A.S pun berdoa dan memohon kepada Allah agar beliau diberi kepercayaan untuk memiliki seorang putra dan Allah pun mengabulkan doanya hingga akhirnya lahirlah seorang bayi laki-laki dari kandungan Siti Hajar. Kehadiran Ismail membuat cemburu Sarah yang merasa Ibrahim A.S lebih sering berdekatan dengan Siti Hajar karena kelahiran Ismail hingga akhirnya dengan petunjuk Allah S.W.T Nabi Ibrahim A.S membawa Siti Hajar dan Ismail ke tempat yang kini kita kenal dengan kota Makkah yang pada saat itu hanya berupa gurun tandus tak berpenghuni dan meninggalkan mereka disana.

Hari berlalu dan tahun berganti akhirnya Nabi Ibrahim A.S kembali ke Makkah untuk menemui istri dan putranya tercinta. Betapa bahagianya beliau ketika melihat Ismail yang mulai tumbuh besar sehingga semakin menambah besar rasa kasih dan sayangnya kepada Ismail. Namun ditengah-tengah rasa sukacitanya dapat bertemu dengan putranya yang amat dikasihi, tiba-tiba pada suatu saat Nabi Ibrahim A.S bermimpi diperintah Allah untuk menyembelih Ismail. Beliau terperanjat, keraguan dan kebimbangan menyelimuti hatinya benarkah ini sebuah perintah dari Allah atau jangan-jangan ini hanya tipu daya syaitan belaka? demikian batinnya berkecamuk. Hingga akhirnya beliau mendapat mimpi dan perintah yang sama hingga terulang tiga kali dan Nabi Ibrahim A.S pun menetapkan tekad dan menguatkan hati lalu meyakini kalau ini adalah benar-benar perintah Allah yang harus dilaksanakan. Nabi Ibrahim A.S pun pergi menemui  putranya dan menyampaikan apa yang diperintahkan oleh Allah melalui mimpinya. Kemudian, beliau khuatir akan jawapan anaknya, tapi Ismail menjawab:

“Wahai ayahku, lakukanlah apa yang diperintahkan Allah kepadamu. Insya Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.”


Betapa terharunya beliau mendengar jawapan dari anaknya yang soleh sehingga makin menambah rasa sayangnya sekaligus menambah kesedihannya kerana teringat bahawa beliau akan kehilangan anak yang dikasihinya. Akhirnya ayah dan anak ini pun membulatkan tekad dengan penuh keimanan dan ketaatan untuk segera melaksanakan perintah Allah tersebut, parang yang sangat tajam pun disiapkan dan mereka berangkat menuju suatu tempat untuk melaksanakan perintah tersebut. Dan akhirnya saat-saat terberat bagi Nabi Ibrahim A.S pun tiba… dengan mengumpulkan segenap keyakinan dan dengan penuh kepasrahan Nabi Ibrahim A.S pun mengayunkan parang ke leher Ismail dan mulai menyembelihnya. Namun apa yang terjadi…. parang yang sudah begitu tajam seakan-akan menjadi tumpul dan tidak mampu melukai leher Ismail… tak ada setitis darahpun keluar dari leher Ismail, Nabi Ibrahim A.S pun mengulangi dan tetap saja Ismail tidak terluka sedikitpun. Hingga akhirnya Allah memerintahkan Nabi Ibrahim A.S untuk tidak meneruskan menyembelih Ismail dan digantikan oleh Allah dengan seekor hiawan sembelihan yang besar (para ulama sepakat kalau haiwan sembelihan yang dimaksud adalah sejenis kambing atau domba). Dan kejadian ini  menjadi asal mula disunnahkannya berkorban bagi umat Islam pada Hari Raya Aidil Adha .
Sungguh sebuah kisah yang sangat luar biasa yang barangkali tidak akan ada seorang pun dari kita yang sanggup menyamai kepasrahan, ketaatan, dan keimanan Nabi Ibrahim A.S sehingga kisah ini diabadikan dalam Al Quran.

 

No comments:

Post a comment